Sinds de bouw van de Erasmusbrug in 1996 is diverse malen gesproken over een nieuwe (stedelijke) oeververbinding. Aanleiding is de verdichting van de stad, het aan het maximum komen van de capaciteit van bestaande verbindingen (metro, Van Brienenoordbrug), woonlocaties (ontwikkeling Stadshavens, Oostflank) en de enorme verdichtingsopgave voor de komende decennia. Inmiddels is het besluit genomen dat het de voorkeur heeft om een nieuwe brug over de Nieuwe Maas te realiseren. De komende jaren worden alle maatregelen verder uitgewerkt en concreet gemaakt in overleg met betrokken bewoners, ondernemers en organisaties.
Actueel
In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) met het Rijk, de Provincie, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Rotterdam is op 10 november 2022 een instemmend besluit genomen over het voorkeursvariant van een multimodale stadsbrug en de bekostiging (inclusief de verdeling van de kosten over rijk en regio) ervan (22bb007608). Hiermee is de verkenning afgerond en is de planuitwerking gestart waarmee de voorkeursbeslissing uitgewerkt, financiële onderbouwing geborgd en planologische procedures doorlopen moeten worden.
In het BO MIRT zijn vanuit de verkenning 'Oeververbindingen regio Rotterdam' de volgende afspraken gemaakt:
- Een multimodale brugverbinding met een nieuwe hoogwaardige tramverbinding
Kralingse Zoom naar Zuidplein;
- Regulier station Stadionpark met als uitgangspunt zes Sprinters per uur;
- Hoogwaardige busverbinding van Centraal Station naar Zuidplein via de
- Maastunnel
- Aanvullend zijn afspraken gemaakt over maatregelen op de A16 en maatregelen op de Algeracorridor
In relatie tot de stadsbrug zijn in het BO MIRT ook afspraken gemaakt over het realiseren van nieuwe woningen in de Oostflank van de Rotterdamse regio (ontwikkelvisie Alexander tot Zuidplein). Afgesproken is om dit planologisch te verankeren middels een partiële herziening van de Rotterdamse omgevingsvisie.
Daarnaast worden de afspraken uit het BO MIRT uitgewerkt in de vorm van een bestuursovereenkomst tussen de betrokken partijen over o.a. voorkeursalternatief, uitgangspunten voor de planuitwerking, rollen in de vervolgfase en risicoverdeling.
Behandeling in de commissie (2024/2025)
De Basisrapportage MIRT-project Stadsbrug, HOV & Stadionpark wordt eind najaar 2024 verwacht.
Behandeling in de commissie (november/december 2023)
De besluitvorming over de financiële dekking voor de Rotterdamse bijdrage van de stadsbrug, is verwoven met de partiële herziening van de omgevingsvisie en verloopt in de commissie Bouwen, Wonen en Buitenruimte (BWB). In de presentatie van 15 november jl. over de Oostflank kunt u het een en ander hierover lezen (hieronder te vinden bij 'Achtergrond). Het raadsvoorstel over de vaststelling van het MIRT-Project nieuwe Stadsbrug, hoogwaardig openbaar vervoer en Station Stadionpark (23bb007291) is op 31 oktober jl. aangeboden aan de gemeenteraad.
Voorafgaand aan de bespreking in de commissie BWB op woensdag 6 december, organiseerde de commissie een inspreekmoment op dinsdag 28 november en op woensdag 29 november (overdag) 2023 voor indieners van een zienswijze en anderen. Een technische sessie voor de commissie is gehouden op 15 november 2023. Op 6 en 14 december 2023 is een gezamenlijke bespreking gehouden met de commissie BWB, waarna het besluit is genomen in de gemeenteraad van 21 december 2023.