Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Themapagina's

Daklozenbeleid

ID
Daklozenbeleid
Samenvatting
In de afgelopen járen heeft de gemeente fors geïnvesteerd in het bereik van de Rotterdammers die (dreigend) dakloos zijn en/of met psychische/psychosociale problematiek kampen. Er is een uitgebreid (woon-)zorgaanbod, waarbij de ondersteuning die iemand nodig heeft, bepaalt op welke plek iemand de zorg ontvangt. Er is voor de verschillende doelgroepen specifiek aanbod, zoals opvang, beschermd wonen locaties, doorstroomvoorzieningen en innovatieve woonvormen als Housing First en Project010. Op jaarbasis ontvangen vele duizenden Rotterdammers ondersteuning in deze locaties of thuis in de eigen omgeving. Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 16 juni 2022 is de motie ‘Rotterdam heeft ook Daklozenbeleid nodig? (22bb004374)’ aangenomen. Met deze motie is de raad gevraagd om met een nieuw plan te komen. Dakloosheid is niet alleen een zorgprobleem, maar ontstaat vaak vanuit andere oorzaken zoals het verlies van een huis, werk of inkomen of een persoonlijke financiële crisis. Om die reden kijkt het college van burgemeester en wethouders in het nieuwe plan van aanpak over de volle breedte van alle levensdomeinen (ondersteuning, wonen, werk en omgeving) en hoe hierin de komende járen stappen kunnen worden gezet. Daarbij zoekt het college van burgemeester en wethouders de aansluiting met andere landelijke, regionale en stedelijke trajecten die op dit moment lopen. Denk hierbij o.a. aan het Integraal Zorgakkoord, het Nationaal Actieplan Dakloosheid en het landelijk Plan van aanpak kwetsbare dakloze EU-burgers en “de Rotterdamse Bestuursopdracht Zorg”.
Actueel
Het voorliggende plan van aanpak is tot stand gekomen op basis van gesprekken en input van aanbieders, woningcorporaties en cliënten- en naastenvertegenwoordiging. Daarbij is gekeken naar wat er in het nationaal actieplan staat waarvoor geldt dat niet alles dat daarin staat nieuw is voor de gemeente. Zo zijn een aantal onderwerpen reeds in de aanpak geborgd; zoals dat dakloze mensen met voorrang een woning krijgen en dat inzet gefocust is op duurzame passende oplossingen. Verder geldt dat bij een aantal onderdelen het Rijk nadrukkelijk aan zet is, bijvoorbeeld als het gaat om het versterken van bestaanszekerheid. Onderwerpen als preventie, Wonen Eerst, ervaringsdeskundigheid en het versterken van de uitvoeringspraktijk zoals bij bankslapers, komen nadrukkelijk terug in het voorliggende plan van aanpak. Voor wat betreft aandacht voor bijzondere doelgroepen worden jongeren en EU-burgers specifiek genoemd in dit plan. Ten aanzien van LHBTQIA+'ers geldt in zijn algemeenheid dat gemeenten op grond van de Wmo2015 maatwerk bieden. De vier speerpunten in het nieuwe plan van aanpak 2023-2026 zijn: • Huisvesting: met aandacht voor een passend woon-zorglandschap en voldoende (innovatieve) woonoplossingen voor de doelgroep; • Opvang: verbetering van de kwaliteit van de opvang en bevorderen uitstroom uit de opvang; • Preventie en hulp: specifiek aandacht voor bankslapers en andere groepen zoals jongeren, ex-gedetineerden en dakloze EU-migranten om te voorkomen dat zwaardere zorg ingezet moet worden; • Meedoen: met als doel om een goede dag invulling te bevorderen, zowel vanuit het gefinancierde zorgaanbod als vanuit het aanbod gericht op werk. Het nieuwe plan van aanpak is op 23 augustus 2023 in de commissie ZWCS besproken. Het plan van aanpak is een invulling van het beleidsplan “Heel de stad”. Dit beleidsplan is besproken in de commissie ZOCS op 9 december 2020 en vastgesteld in de raadsvergadering van 28 januari 2021.
Datum publicatie
31-8-2023
Beleidsveld
Zorg
Achtergrond
Planning
Besproken in
Commissie Zorg, Welzijn, Cultuur en Sport (2022 - 2026) 2023 (2.04. Plan van aanpak Dakloosheid, Op weg naar herstel en een thuis 2023-2026 )
woensdag 23 augustus 14:00 tot 17:30
Raadzaal
Gemeenteraad 2023 (7.4. Stand van zaken met betrekking tot het actieplan Dakloosheid.)
donderdag 11 mei 10:00 tot 23:00
Raadzaal
Commissie Zorg, Welzijn, Cultuur en Sport (2022 - 2026) 2023 (2.06. Stand van zaken Actieplan Dakloosheid)
woensdag 19 april 14:00 tot 17:30